Foto: Fredrik Schlyter

Louise - specialist som trivs bäst ute på vägen

Rollen som projektingenjör på Svevia ser olika ut för olika medarbetare. För Louise Samuelsson innebar den en huvudroll som specialist på företagets mobila produktionsstöd. Det blev också en språngbräda till jobbet som platschef.

Porträtt

– Svevia har satsat mycket på att effektivisera och förbättra olika processer med hjälp av digital teknik. I min tjänst som projektingenjör ingick också rollen som MPS-samordnare, vilket innebär ett ansvar för att utveckla användandet av systemet. Det är ett avancerat system och därför är det viktigt att produktionen får stöttning och utbildning i alla de smarta funktioner som faktiskt finns, säger Louise Samuelsson som under sin traineeperiod på Svevia fick en tjänst som projektingenjör.

Det var när Louise läste sitt sista år till högskoleingenjör på Lunds universitet som hon fick nys om traineeprogrammet på Svevia.

- Jag fastnade för drift och underhåll av vägar, sökte och kom till en härlig organisation full av lika härliga människor, passande nog med placering i min gamla hemstad Linköping, berättar Louise.

En projektingenjör kan arbeta med en mängd olika saker, men gemensamt är att rollen är en stödfunktion. Louises primära arbetsuppgift har redan från början varit att stötta platschefer och kollegor i alla delar där division Drifts mobila produktionsstöd behövs. Systemet heter Road Service och är en digital lösning som används för produktion och uppföljning genom olika appar beroende på roll och behov. Yrkesarbetarna använder det under produktion, arbetsledningen för planering, uppföljning och fakturering.

Louise har blivit inblandad i alla digitala delar av divisionens projekt. Hon samlar in information, driver utvecklingsfrågor och utbildar sina kollegor. Allt för att underlätta och optimera arbetet.

Men att hänga bakom skärmar i kontorsmiljö är egentligen inte den del Louise gillar bäst med sitt jobb, trots att hon är duktig på det. Hon betonar att det är ute på fältet det händer. Det är bland medarbetarna i driften, på vägen, i plogbilarna och vid trafikanordningarna sanningen finns. Digitala lösningar ska anpassas efter användarna och vara bättre än det traditionella sättet att jobba. En karta på en app måste ju fungera bättre än den fysiska pappersvarianten, varför skulle man annars byta?, frågar sig Louise.

– Man får aldrig glömma att det är produktionen som styr. Ett produktionsstöd ska stötta användarna, inte tvärtom. Det finns en risk att man förlorar sig i coola lösningar och avancerade algoritmer, men det gynnar ingen. Jag är lyhörd för vad yrkesmedarbetaren säger och behöver. Det är de som utför arbetet och när vi pratar om förbättringar måste vi förankra att saker verkligen blir bättre, inte bara på skärmen utan också i verkligheten. Jag försöker att vara ute på fältet så mycket jag kan. Både för att jag älskar mötet och interaktionen med människorna, men också för att hämta kunskap och insikter som jag behöver för att kunna bidra med nytta och göra verklig skillnad, förklarar Louise.

När Louise kom till Svevia som nyexaminerad högskoleingenjör hade hon ingen erfarenhet från vägbranschen, men en uppdaterad ingenjörsutbildning och järnkoll på modern teknik och digitala hjälpmedel. Något hon själv anser vara både till sin egen och till organisationens fördel.

– Jag tänker att kombinationen mellan den mer traditionella kunskap och djupa erfarenhet som finns ute på fältet och min lite ifrågasättande attityd skapar en bra och nyttig dynamik. Att jag inte redan kunde allt om branschen gav mig chansen att se saker med nya ögon, det är mixen av olika typer av kunskap som är ett vinnande koncept, säger Louise.

Under sommaren erbjöds Louise tjänsten som platschef på Svevias kontor i Linköping. När möjligheten uppstod var Louise snabb att tacka ja, mitt under pågående semester.

– Jag gillar ju utveckling, både av verksamhet och personer, så det kändes som ett självklart steg. Det känns superkul att få förtroendet att bli platschef. Min bakgrund inom Svevia ger mig fantastiska förutsättningar för att gå vidare. Som trainee fick jag lära mig lite av varje, som projektingenjör fick jag lära andra lite av varje. Nu ser jag fram emot att tillsammans med mina kollegor skapa fler smarta arbetssätt, fler affärer och än mer glädje.

Fakta

Svevias drift och underhållsuppdrag i Linköping: Basunderhåll för Trafikverkets driftområden Norrköping, Kisa, Söderköping, Vetlanda, Eksjö och Växjö. Arbetar också med en stor variation avuppdrag för flera kommuner.

Road Service: Ett produktions- och ordersystem som ärskapat för drift- och underhåll av vägar och infrastruktur.

#vägunderhåll / #produktionsstöd / #Karriär

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER