Zbigniew Bukowski, som kallas för Zigge, trivs med sitt uppdrag som projektuthyrare på Arento.

Foto: Lars Dareberg

Det ska vara enkelt att få hjälp med sitt fordon

Möt Arentos projektuthyrare Zbigniew Bukowski. Hans uppdrag är att säkerställa att Svevias fordon, arbetsmaskiner och utrustning fungerar som de ska. Året om och dygnet runt.

Porträtt

– Det är kul att kunna erbjuda en hög servicenivå, säger Zbigniew Bukowski, projektuthyrare på Arento.

Några år efter lumpen som pansarvagnsmekaniker flyttade Zbigniew Bukowski från sin hemstad Goleniów i nordvästra Polen till Sverige för arbete i det skånska lantbruket. Efter att ha jobbat på en bilverkstad under några
år, började han sommaren 2006 arbeta på dåvarande Vägverket Produktions verkstad i Arlöv som reparatör. 2010 blev han verkstadsförman och ytterligare fyra år senare projektuthyrare.

Det senare arbetar han fortfarande som, men sedan 2015 – då bolaget bildades – i Svevias dotterbolag Arento, som bland annat hyr ut anläggnings- och byggmaskiner.

I samband med bolagsbildandet ökade specialiseringen.

–Jag är numera helt inriktad och specialiserad på maskiner och utrustning
till Svevias driftverksamhet. Mitt geografiska ansvarsområde sträcker sig över Skåne, Blekinge, Kronoberg och delar av Halland upp mot Borås. Det kan kanske tyckas vara en lite konstig indelning. Men ofta används samma maskiner i angränsande driftområden och då är det viktigt att vi som
uthyrare anpassar oss efter det.

Arentos satsning på utökad service till Svevias driftverksamhet har betytt att rollen som projektuthyrare blivit mer specialiserad, och att Zbigniew jobbar närmare sina kunder än tidigare.

– I 95 procent av fallen ska beslut kunna fattas direkt av projektuthyrare. Det ska vara enkelt och gå snabbt för kunden att få hjälp. Det ska räcka med ett telefonsamtal.

–Närheten och samarbetet mellan uthyrare och kund är viktigt. Jag besöker till exempel driftområdenas platschefer några gånger per år för att prata igenom deras behov vad de behöver hjälp med och hur vi kan lösa eventuella problem.

Zbigniew Bukowski utgår i sitt arbete från Arentos kontor i Arlöv, även om det under pandemin blivit en hel del arbete hemifrån villan i Häljarp utanför Landskrona.

Kundbesök har skett i utemiljö.

–Vi förser driftområdena med både vintermaskiner, till exempel plogar, sand- och saltspridare, och fordon över 3,5 ton plus redskap. Just nu har jag 200 vintermaskiner och cirka 40 tunga fordon med 120 underliggande redskap, till exempel TMA, kran och lastskopa, uthyrda. Ofta handlar det om projekt som löper över fler år.

Vad händer om till exempel en plog eller annan utrustning plötsligt går sönder?

–Vi har inte längre några egna verkstäder, utan använder de som finns på marknaden. Med ett antal har vi avtal. De är ett viktigt stöd och hjälper oss när det behövs. Upp till ett visst belopp ska de omgående åtgärda skador som
har uppkommit.

–I reserv har vi en del äldre maskiner och utrustning som kan tas i produktion efter viss tillpassning och justering, vilket kan ta några timmar. För att säkerställa att vi alltid har tillgång till viss ny utrustning, till exempel plogar och spridare, har vi avtal med leverantörer om att sådana ska finnas i lager, klara att hämtas ut av oss. Det kan dock ta ett par dagar innan utrustningen är på plats. För fordon kan det däremot ta ett år från beställning till leverans.

Hur ser en normalt arbetsdag ut för dig?

– Under de första timmarna, speciellt under vintern, är det mycket telefonsamtal, till exempel om maskiner som har gått sönder, om utrustning som ska lämnas in på verkstad för reparationer, om ersättningsutrustning och liknande. Därefter brukar det bli en hel del administrativt arbete, genomgångar av fakturor och uppföljningar. Jag köper årligen in reparationer och reservdelar för cirka fyra miljoner kronor.

Zbigniew berättar att mycket av verksamheten är årstidsbunden.

– Under april och maj till exempel, besiktigas vintermaskinerna och vi går igenom vad som ska göras med dem. Verkstäderna har på sig fram till september att reparera och byta ut delar. Efter att en stor del av vinterutrustningen har kontrollerats, har vi fördelningsmöten då vi går igenom vilka framtida behov vi har inom företaget, vad vi har för ledig utrustning, vad som kan fördelas om till andra delar av Sverige, investeringsbehov och liknande. Inga resurser ska stå oanvända. Maskiner och annat som inte behövs går till försäljning.

Vad är roligast med jobbet?

– Att kunna erbjuda en hög servicenivå och ha nöjda kunder. Det är också ett fritt jobb, där man har mycket kontakt med människor och
får fatta många egna beslut.

Om Arento

  • Helsvenskt bolag som ingår i Sveviakoncernen.
  • Uthyrning av maskiner, fordon och utrustning till fullservice vid byggetableringar och vägavstängningar.
  • Har 12 kundcenter från Luleå i norr till Malmö i söder

#maskinuthyrning / #underhåll / #vägar

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER