En eldriven sopmaskin ska göra Stockholm innerstads gator välsopade, utan miljöpåverkan och utan buller.

Foto: Lennart JOhansson

Eldriven sopmaskin gör jobbet på Kungsholmen

Nu testas Nordens första eldrivna gångbanemaskin i ett samarbetsprojekt mellan Stockholms stad, Svevia och maskinleverantören Aebi Schmidt. I onsdags var det pressvisning för maskinen som ska ge minskade utsläpp, renare luft och tystare gator.

Uppdrag

– Stockholms stad har ambitiösa, men nödvändiga ambitioner på klimatområdet: vår organisation ska vara helt fossilfri till 2030 och 2040 ska alla typer av fossila utsläpp i staden vara borta. Det här fullskaleanvändandet som vi nu påbörjar är helt nödvändigt för den utvecklingen, säger Trafikborggarråd Daniel Helldén (MP) innan han kliver in för en provtur i elsopmaskinen.

Platsen för det ett år långa testet är folkrika Kungsholmen, där Svevia sköter gatudriften.

Maskinen som ska provas är en Aebi Schmidt eSwingo 200+, en elektrifierad variant av de dieseldrivna maskinen Svevia redan kör.

Fördelarna med en elektrifierad elsopmaskin är förutom att den inte avger avgaser, också att den är väldigt tyst. I trafikbullret på Norr mälarstrand hörs den faktiskt inte alls när den glider iväg mot cykelbanan på provturen den här dagen.

Det här blir ett lyft både för Kungsholmsborna och Svevias personal tror Jonas Sandén, som är Svevias platschef för Stockholms innerstad.

martina Nyhlin

Jonas Sandén, Svevia.

– Våra anställda får ganska ofta ta emot klagomål om buller och dieselångor, det förändras nu, säger han.

Att det blev just en Schmidt eSwingo 200+ som är första elsopmaskinen i Stockholm — och faktiskt även i Norden - är delvis Svevias förtjänst. Jonas Sandén har regelbundna kontakter med Trafikkontoret och hade fått mejl från maskintillverkaren Aebi Schmidt om att de nått ett genombrott i arbetet med att elektrifiera Swingon. Han tipsade trafikkontoret som sökte efter en sådan lösning.

Och för ett år sedan träffades man just här på kajen och tittade på maskinen, sedan började förhandlingen om hur ekonomin skulle lösas.

I projektet tar Svevia, Stockholms stad och Aebi Schmidt delad ekonomisk risk, en lösning alla vill ha för att utvecklingen ska gå vidare.

För Stockholms stads trafikdirektör Gunilla Glantz är det här ett väldigt viktigt projekt för att staden ska kunna lära sig att ställa krav på eldrivna fordon inom väghållningen, en fråga som inte alltid är lätt att balansera eftersom den nya tekniken kostar företagen en hel del.

– Vi måste gå åt det här hållet för vi har så tydliga miljökrav och Svevia har nu en viktig roll i att utvärdera den nya elsopmaskinen tillsammans med oss, säger hon.

Regnet bryter igenom mitt i pressvisningen och visar på Stockholms oberäkneliga väder. Och en sak som ska testas är just hur elbilen klarar svenskt klimat. Tidigare har den mest använts i Tyskland och Holland.

Jonas Sandén ser fram emot att utvärdera eSwingon.

– Det här är en jättedyr maskin, vi får nästan tre dieseldrivna för samma pris. Men nu ska vi ta reda på hur mycket den sparar in i diesel, en motsvarande dieseldriven bil drar cirka sex liter i timmen så det blir lätt att jämföra med hur många kilowatt elmaskinen drar per timme. Det ska även bli intressant att utvärdera hur maskinen klarar av att köra tvåskift med ständiga snabbladdningar, logistiken runt detta - och samtidigt klara stadens servicetider. Efter endast två veckors test kan vi konstatera att det ser väldigt lovande ut, säger han.

Att delta i projektet är viktigt för Svevia som vill vara med i omställningen och bygga kunskap för framtiden.

– Det här projektet ligger helt i linje med våra klimatmål och det kommer att komma såna här upphandlingar i framtiden, och då är det bra att vi ligger i framkant i utvecklingen. Det gör vi redan eftersom vi bland annat, kör en eldriven arbetsledarbil, säger Jonas Sandén.

Fakta Schmidt eSwingo 200+

  • Batterikapacitet på 75 kWh
  • Inbyggt batterihanteringssystem
  • Arbetsinsatser på upp till 10 timmar utan laddning
  • Laddning på endast 4 timmar med snabbladdaren i fordonet
  • Kvalitetsbatteri (min. 5 000 laddningscykler, brandsäkert,
  • absolut explosionssäkert)
  • Att endast använda en elmotor, som sitter direkt på bakaxeln, ger bättre prestanda i kombination med färre serviceinsatser jämfört med andra system
  • Arbetar och går extremt tyst

#miljö / #teknnik / #underhåll

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER