Samira Zayyani, platschef på Svevias kontrakt för drift och underhåll av VA-nätet på Lidingö.

Foto: Markus Marcetic

Platschefen på VA-kontrakt som är orädd och har hög servicenivå

Hon är platschefen som jobbade upp sin servicekänsla genom att arbeta i butik och sälja klockor. En erfarenhet hon har stor nytta av på Svevias kontrakt för drift och underhåll av VA-nätet på Lidingö.

Porträtt

2020-06-23

När platschef Samira Zayyani och arbetsledare Susanne Pettersson besöker schaktlaget så skiner solen över ett vårblommigt Herserud. Duon vill ta en titt på vad kollegan Christer Söderberg och underentreprenören Stefan Kahlén åstadkommit i det två meter djupa schaktet där ett gammalt y-rör byts ut. Det är coronatider och hemmajobbande toalettbesökare får rören att brusa mer frekvent än vanligt.

–Ni skulle ha varit här i går. Då rann en bäck av avloppsvatten, och vi såg en stor råtta, säger Christer Söderberg och måttar en skrämmande halvmetersråtta med händerna.

Råttor är en vanlig syn i schakten, och skrämmer inte Samira.

–I det här jobbet kan man inte vara rädd för råttor, man får tänka att man är en katt, konstaterar hon.

För Samira Zayyani är vatten och avlopp vardag sedan fem år. Hon är platschef på ett av Svevias kontrakt som jobbar med att sköta drift och underhåll av Lidingö kommuns VA-nät. Förutom en oförskräckt inställning till råttor, och viss toaletthumor är en bra egenskap hos en platschef som hanterar VA att vara väldigt flexibel. Det fick Samira erfara redan på lördagen, första platschefsveckan.

–Jag satt på O’learys när de ringde och sa att halva Lidingö var utan vatten. Det var bara att sätta igång att jobba, säger hon.

Samiras team lämnade tv-soffor och landställen, hittade vattenläckan inom tre timmar och lagade den samma natt. Till sin hjälp hade de många Lidingöbor som hört smällen när röret sprang läck.

–Jag hade kontakt med Lidingö stad till fyra på morgonen, säger Samira.

Lidingökändisen Laila Bagge pratade senare om läckan i radio och att hon var rädd för bakterier som kan samlas i vattnet vid läckor.

–Men vi hade som vanligt lagat med extra högt vattentryck för att detta inte skulle hända, säger Samira.

För att bevisa att vattnet var rent drack hon själv av det på ett möte med Lidingö stad.

Som ung tänkte Samira aldrig på VA-nät. Hon ville jobba med försäljning.

–Jag tvingade min mamma att skaffa en smyckesbutik som jag fick jobba i, och senare sålde jag klockor. Jag har alltid älskat att ge god service, säger hon.

Men i 25-årsåldern ville hon testa något annat och pluggade ekonomi. Och det var då hon kom in på Svevia, där hon fick administrativa uppdrag. Hon var frågvis om yrkesarbetarnas uppdrag och en arbetsledare tog på sig rollen som hennes kunskapsmentor. När han sedan blev platschef på Lidingö föreslog han Samira som sin arbetsledare.

–Jag tackade ja direkt. Och när han slutade 2018 fick jag ta över som platschef, vilket hade varit mitt mål. Möjligheterna att utvecklas på Svevia är verkligen stora, säger hon.

Platschefsuppdraget går ut på att leda och planera den dagliga verksamheten, ha kontakt med alla inblandade, följa upp- och förhandla om uppdrag. Förutom VA-­uppdraget sköter Svevia också vinterunderhåll på Lidingö.

Mest tid tillbringar Samira på kontoret som hon, tillsammans med sin sambo, har målat och inrett i Sveviafärger. Men hon har också många kundmöten.

–Jag träffar kommunen minst två gånger i veckan, vårt samarbete är väldigt tajt. Där kommer min känsla för service till nytta, vi har jobbat upp en stor tillit till varandra, säger hon.

Samira och Susanne visar upp Näsets vattentorn – ett av de tre som Svevia driftar på Lidingö. Näset är favoriten eftersom det har hiss och en spektakulär utsikt över Stockholm. Vattentornets bassänger måste inspekteras, provtas och rengöras regelbundet. Blir vattnet för varmt kan man behöva tömma det för att undvika att bakterier bildas.

–Jag har tömt det här vattentornet tillsammans med en av våra tekniker en gång. Jag hade träningsvärk i armarna efter att ha vridit så många varv på kranarna! säger Samira.

Arbetet som platschef handlar också om personalvård. Fika och att träffas efter jobbet på en så kallad AW (afterwork), är viktigt och Samira sörjer att coronapandemin tvingar henne att ställa in nästa AW.

Susanne Pettersson prisar gruppkänslan som Samira skapat.

–Vi har otroligt bra stämning här. Dessutom är Samira så bra på att förhandla, hon ser till att vi får en massa bra jobb, säger hon.

För Samira en bra ledare tydlig och långsiktig.

–Och det är viktigt att vara en i gruppen. Jag vill ha en bra relation till mina medarbetare och beställare. För mig är det roligaste med jobbet att träffa mina arbetskamrater, vi har så kul ihop, säger hon.

Samiras största rädsla i jobbet är att få en utmaning som hon inte ska klara.

–Men det har inte hänt än. Vi stressar inte och vi tar en sak i taget, då löser sig allt, säger hon.

#TAGG / #TAGG2 / #TAGG3

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.