Foto: Pixabay
Trafiksäkerhetsarbetet har kommit långt i Sverige, men det finns stora utmaningar kvar gällande oskyddade trafikanter. Det visar en rapport som studerat trafiksäkerheten utifrån ålder, kön, socioekonomi och etnicitet.
Spaning
– Frågan är hur vi bättre kan få in ett jämställdhets- och rättviseperspektiv för att på så vis lyfta trafiksäkerheten i Sverige ytterligare ett snäpp? Det har vi studerat i ett forskningsprojekt finansierat av Trafikverkets Skyltfonden, säger Hanna Wennberg, trafikkonsult på Trivector i ett pressmeddelande.
Enligt studien uppvisar kvinnor och män olika utsatthet som oskyddade trafikanter:
– Även om vi tar hänsyn till gruppernas olika exponering kvarstår deras överrepresentation, säger Hanna Wennberg.
Det faktum att kvinnor förflyttar sig mer som fotgängare och män mer som bilister, i termer av årliga reslängder, förklarar alltså inte skillnaden i olycksinblandning,
Könsskillnader finns också för cyklister, men i mindre utsträckning än för fotgängare.
I studien har de även sett att det finns en förhöjd olycksrisk hos socioekonomiskt svaga grupper och en ojämn fördelning av vilka befolkningsgrupper som adresseras av trafiksäkerhetsåtgärder. I tre kommuner (Lund, Göteborg och Huddinge) har skadade fotgängare och cyklister, medborgares synpunkter på trafiksäkerheten och kommunens trafiksäkerhetsåtgärder för olika områden analyserats genom GIS.
– Det är viktigt att visa på skillnader och skevheter för att kunna hantera eventuella ojämlikheter. På så vis utgör analyserna som gjorts i projektet ett viktigt planeringsunderlag, säger Hanna
#trafik / #säkerhet / #mångfald