En majoritet av förarna upplevde systemet med digitala backspeglar som tilltalande.
Foto: Annika Enström
Backspeglar på lastbilar har ett huvudsyfte - att förbättra förarens sikt. Med konventionella backspeglar har lastbilsförare begränsat synfält och stora döda vinklar runt sina lastbilar. Ett nyligen avslutat forskningsprojekt, visar att digitala backspegelsystem på lastbilar kan reducera döda vinklar och förse förarna med sikt som är svår att åstadkomma med konventionella speglar.
Spaning
I projektet har man velat få kunskap om hur digitala backspegelsystem olika aspekter både inom säkerhet och användbarhet.
En majoritet av förarna upplevde systemet som tilltalande och lätt att vänja sig vid. Det ger ett större synfält, särskilt i korsningar och rondeller, och minskar behovet av kropps- och huvudrörelser för att öka synfältet. En annan fördel är att systemet ger bättre sikt när dörrfönstren är smutsiga och skymmer konventionella backspeglar.
Genom att ersätta konventionella backspeglar med betydligt mindre kameror minskas också luftmotståndet.
Fördelar med digitala backspeglar:
En av de stora utmaningarna är att göra systemet robust och pålitligt under hela dess livslängd.
Forskningsprojekt DREAMS
Genomförts av Stoneridge Electronics AB, Scania och RISE
Delfinansierades av Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI). Prototypen visas på FFI: s resultatkonferens den 23 november 2017 i Stockholm.
Testerna utfördes med Stoneridges prototyp av ett digitalt backspegelsystem som monterats på en Scanialastbil. Prototypen inkluderar kameror monterade nära de främre hörnen av lastbilens hytt och digitala bildskärmar monterade i hytten som visar realtidsvideo från förarens omgivning, motsvarande de konventionella speglarna av Klass II och IV.
#säkerhet / #arbetsmiljö / #teknik