Foto: The digital way från Pixabay

Åtgärderna mot oseriösa arbetsgivare ger resultat

Myndigheternas insatser mot brott i arbetslivet slog rekord förra året. Under 2020 fortsätter myndigheternas kontroller inom bland annat bygg- och transportsektorn.

Spaning

2020-01-31

Åtta myndigheter har ett regeringsuppdrag att arbeta tillsammans för att stoppa regelöverträdelser och annan brottslighet inom arbetslivet

Drygt en av tio kontrollerade företag tvingades att stänga hela eller delar av sin verksamhet på grund av de brister som hittats. Och över 10 miljoner kronor i sanktionsavgifter har utfärdats, enligt en ny lägesrapport om myndighetssamarbetet mot regelöverträdelser och annan brottslighet i arbetslivet, det skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.

– Arbetet mot brott i arbetslivet och välfärden är oerhört viktigt. Våra kontroller visar hur brott mot exempelvis skatt- och bidragsregler är nära kopplat till regelöverträdelser i arbetsmiljön, till utnyttjande av människor. Vårt samarbete är en viktig förutsättning för att sätta stopp för företag som på ett eller annat sätt bryter mot lagen, säger Arne Alfredsson tf. chef för avdelningen för myndighetsgemensamma kontroller på Arbetsmiljöverket.

Kampen mot oseriösa arbetsgivare har intensifierats under de senaste åren. Sedan ett par år tillbaka genomför Arbetsmiljöverket tillsammans med andra myndigheter, som Skatteverket och polisen, oannonserade kontroller mot företag som medvetet och ibland systematiskt bryter mot olika regelverk. 2017 var antalet kontroller 161, 2018 steg siffran till 1 130 och i fjol genomfördes närmare 2 000 kontroller.

Under 2019 genomfördes tre större nationella kontrollinsatser med fokus på skönhetssalonger, byggarbetsplatser och restauranger. Listan över regelöverträdelser som myndigheterna stött på är lång och nedslående. Det är svartjobb, illegal arbetskraft, omänskliga arbetstider, skenanställningar, människohandel, undermåliga boendeförhållanden, riskfyllda arbetsmiljöer, farliga och oskyddade arbetsmaskiner, bristande säkerhetsutrustning och bidragsbrott.

– Vi möter ofta utländska arbetstagare vars förhållanden kraftigt skiljer sig från deras svenska kollegors. Det gäller allt från arbetsförhållanden, risker i arbetsmiljön till beroendeförhållandet till arbetsgivare och rätten att få arbeta i landet. Det är en komplex problematik som är resurskrävande, säger Johan Winberg, poliskommissarie på Polismyndigheten.

Myndigheternas resurser och behov av prioriteringar är en utmaning för deltagandet i arbetsplatskontrollerna. En annan utmaning i myndigheternas samarbete är sekretessreglerna.

– Regelöverträdelser och annan brottslighet mot välfärdssystemet möjliggörs då information som en myndighet har inte får överföras till en annan på grund av sekretesshinder. Det leder till att företag som lever upp till lagens krav slås ut och välfärden urholkas då pengar hamnar i kriminellas fickor, säger Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet på Skatteverket.

Myndighetssamverkan mot brott i arbetslivet

Uppdrag: Regeringen har gett åtta myndigheter i uppdrag att tillsammans utveckla ändamålsenliga och effektiva metoder, under 2018-2020, för att motverka fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet.

Medel: För uppdraget har regeringen avsatt 18 miljoner kronor per år.

Myndigheter som deltar: Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten och Skatteverket. Arbetsmiljöverket är samordnande myndighet.

Branscher som framförallt har granskats: Byggindustrin, skönhetsindustrin och restaurangbranschen.

#arbetsmiljö / #säkerhet

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.