En upprustning av Inlandsbanan skulle förutom snabbare godstransporter förbättra förutsättningarna att erbjuda jobb och samhällsservice i hela inlandet enligt Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Foto: Pixabay

Hopp om upprustning av Inlandsbanan

Inlandsbanan kan rustas upp genom miljardinvesteringar från pensionsfonder och andra institutionella investerare. Det är det australiensiska företaget Macquarie, som via en av sina infrastrukturfonder, visat intresse av att utveckla verksamheten tillsammans med de inlandskommuner som i dag driver verksamheten. En sådan upprustning skulle öppna för mer person- och godstrafik och även vara vital för råvarunäringarna i Norrland, som skogs-, stål- och gruvindustrin.

Spaning

Inlandsbanan AB och Macquarie har skrivit en gemensam avsiktsförklaring om att hitta former för samarbete. Igår hölls ett samråd med alla kommuner som äger Inlandsbanan och styrelsen fick då fortsatt mandat att förhandla om ett avtal med Macquarie.

– Vi har under lång tid arbetat för en upprustning av Inlandsbanan och ser nu möjligheten att göra en stor renovering genom medel från Macquaries infrastrukturfond. En upprustning skulle innebära en kraftigt ökad transportkapacitet på järnväg i norra Sverige, säger Caisa Abrahamsson, styrelseordförande för Inlandsbanan.

– En upprustning av Inlandsbanan skulle förutom snabbare godstransporter förbättra förutsättningarna att erbjuda jobb och samhällsservice i hela inlandet. Både besöksnäring och möjligheterna till modern kollektivtrafik skulle få ett ordentligt lyft av en modernisering, säger Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan AB.

– Vi vill tillsammans med befintliga ägare hitta en möjlighet att investera i banan. Det rör sig om flera miljarder kronor för att få upp banan i gott skick längs hela sträckan. Genom en modernisering kan vi möta olika kundbehov längs hela sträckan, säger Henrik Dahlström, Senior Vice President för Macquarie Infrastructure and Real Assets.

Fortfarande pågår diskussioner om hur planerna ska förverkligas samt förhandlingar mellan kommunerna som äger Inlandsbanan och Macquarie, men bådas förhoppning är att landa i ett avtal så snart som möjligt.

Om Inlandsbanan

Inlandsbanan är en 110 mil lång järnväg som sträcker sig mellan Gällivare och Mora. Inlandsbanan ägs av staten men förvaltas och underhålls av Inlandsbanan AB. Koncernen består av moderbolaget Inlandsbanan AB samt dotterbolagen Destination Inlandsbanan AB och Inlandståg AB. Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banans ursprungliga sträckning. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen.

Uppdraget från ägarna är att driva en verksamhet som stödjer tillväxtarbetet efter hela Inlandsbanans sträckning. I det uppdraget ingår att aktivt arbeta för att hela inlandsbanan samt angränsande tvärbanor åter öppnas för trafik. Inlandsbanan AB arbetar för att öka såväl godstransporterna som persontrafiken på banan.

#spår / #Trafik / #framtid

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER