Det gäller att ha koll på vindriktningen, så snön inte blåser tillbaka, men inte heller träffar bilar på vägbanan.

Foto: Patrick Trägårdh

Snöskottning med utsikt

Att arbeta på 180 meters höjd är egentligen inte annorlunda än på landbacken, tycker Mats Helander och Sten-Åke Svanholm, snöskottare på Högakustenbrons pyloner.

Uppdrag

En sol som faktiskt värmer lite. Den djupblå, mäktiga älven som åt ena hållet slingrar ner mot Bottenhavet, åt andra mot Ångermanlands inland. Ett kuperat landskap, vitgrågrönt av tunn snö och barrträd.

Att stå 180 meter över havet och blicka ut över Högakustenbron och dess omgivningar är inget annat än vidunderligt.

Men det tänker de sällan på numera, Mats Helander och Sten-Åke Svanholm. De är vägarbetare på Svevia och har gjort den långa hissfärden hit upp så många gånger att de vant sig. Mest tänker de på väderförhållandena. Dagar som denna, med solsken, lätt snö och obefintlig vind är jobbet enkelt och behagligt. Värre är det när blåsten tar i.

– Då vill man göra bort det så fort som möjligt, säger Mats Helander, som har känt på hur det är att stå här i 18 sekundmeter.

– Fast när det blåser så mycket kan man inte gå ut. Då inspekterar vi bara.

Mats Helander och Sten-Åke Svanholm är två av sju vägarbetare på Svevias vägstation i Veda, strax söder om bron, som turas om att åka hit upp och snöröja. Varje gång det snöat tar de den långsamma hissen upp genom pylonen, och går de sista stegen uppför en trappa och en lodrät stege till det inglasade utrymme där skyfflar och kvastar står redo att användas. Det är nämligen viktigt att hålla pylonerna fria från snö och is, så att inget faller ner över trafikanterna långt där nere på bron.

Högakustenbron invigdes 1 december 1997 och är ett av Sveriges högsta byggnadsverk. Från toppen på pylonernas spiror ner till vattenytan är det 189,5 meter. Den är en hängbro, och den 1 800 meter långa vägbanan hålls på plats med hjälp av kablar, varav de grövsta innehåller 11 300 dryga 5 millimeter tjocka trådar vardera.

Att inspektera dessa hängkablar ingår också i vägarbetarnas arbetsuppgifter. Varje dag året runt, kör de en runda på bron för att kontrollera att det inte finns någon is som kan falla ner eller andra brister. Dessutom ska de hålla tillfartsvägarna till förankringskamrarna plogade, och snöslunga bron vid behov.

– Men det har inte behövts de senaste åren, säger Sten-Åke Svanholm.

I år har älven inte ens blivit helt isbelagd, konstaterar han och Mats Helander medan de ser ner mot de stora isflak som här uppifrån ser ut som små rektangulära pusselbitar. På brons rödbruna asfalt syns bilar och långtradare i miniformat passera. Det enda som hörs av dem är det svaga dirret då de kör över färisterna vid på- och avfarter. Och så långt ner är det, att ljudet kommer strax efter att fordonen passerat. En mycket svag skakning kan man också förnimma då de största fordonen passerar.

Inte ens när det blåser har Mats Helander eller Sten-Åke Svanholm några betänkligheter över att jobba här uppe.

­– Jag har respekt för höga höjder, så första gången jag skulle åka upp var det väl lite nervöst. Men när jag väl kom upp kändes det inte så mycket och nu tänker jag aldrig på höjden, säger Sten-Åke Svanholm.

Säkerheten är förstås viktig. Medan arbetet pågår blockerar en så kallad TMA-bil, det vill en lastbil med påkörningsskydd, den inre vägbanan. Ingen får åka i hissen ensam och i samband med upp- och nerfärd måste vägarbetarna kontakta trafikledningscentralen. De använder förstås också fallskyddsutrusning och en trappa finns, som alternativ till hissen.

Under brons första år hände det att privatpersoner klättrade till pylonerna uppför vajrarna och tog hissen ner. Därför finns numera en låst lucka vid stegen som leder till hiss och trappor. Av säkerhetsskäl är det inte heller längre tillåtet att låta privatpersoner åka upp i pylonerna för att titta på utsikten.

#bro / #underhåll / #säkerhet

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER