Vätgas är framtidens melodi, i alla fall om man frågar Mats Granberg. – Genom att övergå till vätgas kan vi få en värld med tillväxt utan att samtidigt förstöra miljön.

Patrick trädgårdh

Det känns som att köra rakt in i framtiden!

Vätgas är framtidens melodi, i alla fall om man frågar Mats Granberg. Han längtar till årsskiftet, när Drift Umeå blir först med att prova vätgasdrivna bilar i verksamheten.

Porträtt

Det började redan på universitetet. På utbildningen till byggingenjör började Mats Granberg och en kurskamrat fundera över framtidens energibehov på en jord där råvarorna är ändliga och dessutom dåliga för hälsan och klimatet. Men i stället för att fokusera på problemen ville de hitta lösningarna. Snart hittade de intressant forskning: vätgas skulle kunna bli jordens framtida energikälla. Ja, det skulle faktiskt kunna ersätta såväl olja som gas och kärnkraft så småningom.

– Genom att övergå till vätgas kan vi få en värld med tillväxt utan att samtidigt förstöra miljön.

Och nu, tjugo år senare, väntar han ivrigt på att få sätta sig i en av de två vätgasdrivna arbetsledarfordon som snart börjar användas vid Svevias anläggning i Umeå. Det handlar om ett pilotprojekt. Om det faller väl ut hoppas han på en utökning.

– Men det måste förstås ledningen ta beslut om i så fall. Vi behöver också utbilda oss mer i tekniken, säger han.

Han hoppas också på att Svevia så småningom även kan köra tunga transporter med vätgas.

– De har ju störst miljöpåverkan. Men det tar några år innan den tekniken finns på marknaden.

Vätgas kan användas för att lagra, transportera och tillhandahålla energi. Tillsammans med bränsleceller kan dess kemiska energi omvandlas till elektricitet och värme. Restprodukten är rent vatten.

Mats Granberg är byggnadssnickaren som kände att han ville vidare och utbildade sig till byggnadsingenjör på Umeå universitet. Mot slutet av utbildningen fick han en traineetjänst på Svevia (Vägverket produktion, som det då hette).

– Jag hade inte alls tänkt mig vägbranschen, men traineeupplägget var intressant och jag blev väldigt väl omhändertagen av både chef och arbetskamrater. Jag fick förtroende att göra egna saker.

Så när han var färdig med utbildningen och det fanns en arbetsledartjänst ledig sökte han och fick den. 2008 blev han platschef och sedan förra året är han entreprenadingenjör. Jobbet innebär bland annat att räkna på Trafikverkets uppdrag, men även andra anbud. Han skriver kontrakt, gör uppföljningar och hjälper till att starta upp projekt. Och diverse annat. Att Svevia satsar på vätgasprojektet är till stor del Mats Granbergs förtjänst. Under de här tjugo åren har han satsat en stor del av sin fritid på att sätta sig in i tekniken. Han har försökt att hålla låg profil, ”så folk inte ska tröttna”.

I vintras öppnades en möjlighet för Mats att förena sitt stora intresse för vätgas med sitt arbete som entreprenadingenjör. När driftområde Umeå skulle upphandlas för de närmaste tre åren hade Trafikverket valt att lägga in en CO2-bonus för minskade fossilutsläpp.

– Jag visste direkt hur vi skulle möta Trafikverkets efterfrågan. För mig var svaret vätgasbilar.

I mars kom beskedet att Svevia åter vunnit kontraktet för driftområde Umeå. Mats hade allt planerat och klart.

–Vi samarbetar med en lokal vätgasleverantör, Oazer, som levererar vätgas framställd av sol, vind och vatten – helt fossilfri energi. Vi hyr en demotankstation som placeras på vägstationen i Umeå.

Det Svevia lovat Trafikverket är att två inspektionsbilar i kontraktet är vätgasdrivna bränslecellsbilar.

– Två inspektionsbilar kör tillsammans cirka 6 000 mil per år vilket blir en besparing på cirka 10 ton utsläpp som två vanliga fossildrivna bilar skulle släppa ut. Vi leasar dem via Arento som på ett proffsigt sätt hjälpt oss trots kort framförhållning.

Vätgasbilarna finns redan på plats i Umeå och vid årsskiftet räknar Mats med att tankstationen ska stå klar.

– Det ska bli oerhört intressant att testa tekniken i operativ verksamhet. Även om jag brinner för frågan så inser jag också att det för Svevia handlar om att se att det går att använda tekniken i ett kontrakt.

Mats Granberg har inte någon egen vätgasbil. Inte än – det finns ingen publik tankstation i Umeå. Han hör heller inte till de Sveviamedarbetare som kommer att använda bilarna. Men han har provkört.

– Det är bara däckljudet som hörs. Det känns som att köra rakt in i framtiden!

Faktaruta

Två inspektionsbilar: Kör tillsammans cirka 6000 mil per år

Besparing på 6000 mil per år: Cirka 10 ton skadliga utsläpp per år.

Mängd och längd: En fulltankad bil innehåller ca 5 kg vätgas och kan rulla ungefär 50 mil.

Svevias tankstation: Har en lagringskapacitet på 17 kg.

Umeå driftområde: Trafikverkets näst största driftområde i Sverige som omfattar 1740 kilometer väg.

#framtid / #teknik / #branschfolk

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER