Svevia utökar testerna med dynamisk vinterväghållning med digital teknik till fler driftområden.

Foto: Patrick Trägårdh

Minskad risk för halka med modern teknik

Under vintern kommer Svevia att utöka sitt innovationsprojekt för skräddarsydda åtgärder för vinterväghållning. I vinter ska även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå använda den allra senaste tekniken för att förutse och åtgärda halka.

Spaning

2018-10-17

Sedan 2016 har Svevia tillsammans med VTI och B&M Systemutveckling drivit ett innovationsprojekt för att modernisera och effektivisera underhållet av vintervägar. Frågor som; när, hur och var halkan slår till kan förutses med avancerad digital informationsinsamling. På så sätt kan också åtgärderna för halkbekämpning optimeras och skräddarsys.

fredrik Schlyter

Andreas Bäckström

– Det är min övertygelse att det här bara är början på hur framtidens vägunderhåll kommer att se ut, säger Andreas Bäckström, projektledare och verksamhetsutvecklare på Svevia.

Projektet som fram tills nu har drivits inom driftområde Blekinge kommer under vintern att utökas för att omfatta även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå.

– Utfallet på projektet är så positivt att vi fortsätter enligt planen och testar tekniken och metoden i fler driftområden. Områdena är valda utifrån att vi vill bredda variationen i fler olika typer av geografier.

Det är den ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner som skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser.

– Vinsterna är många. Med högkvalitativa prognoser kan vi effektivisera vägunderhållet och skapa bättre förutsättningar för ökad trafiksäkerhet. Men vi minskar också den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad saltanvändning.

Det finns även ett arbetsmiljöperspektiv.

– Systemet avlastar jourhavande driftledare som får ett bättre beslutsunderlag för när det är dags att kalla in resurser och minskar stressen för maskinförarna.

Dynamisk vinterväghållning

Utvecklingsprojektet drivs i samarbete VTI, B&M systemutveckling, med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.

#Teknik / #säkerhet / #underhåll

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.