Det finns stora risker med att arbeta i trafikerad miljö. Nästan alla vägarbetare oroar sig för bristande säkerhet.

Foto: Svante Örnberg

Alarmerande försämring av vägarbetarnas arbetsmiljö

Så många som 91 procent av Seko-medlemmar som arbetar på vägen känner oro på grund av bristande säkerhet. Över tusen medlemmar är tillfrågade i Sekos rapport "Med fara för livet".

Spaning

2019-06-26

Rapporten handlar om den alltmer alarmerande arbetsmiljön för Sveriges vägarbetare.

– Det är en oacceptabel utveckling. En vägarbetare har ingen air-bag som skydd när de jobbar på vägen till skillnad från de många bilförare som ofta blåser förbi i höga hastigheter. Det handlar i grunden om respekten för andra medmänniskors liv och hälsa, säger Sekos förbundsordförande, Valle Karlsson i ett pressmeddelande.

Över tusen Seko-medlemmar som arbetar på vägen har svarat på enkäten och bilden är tydlig. Hela 91 procent uppger att de känner oro för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. Motsvarande siffra år 2009 var 47 procent.

– Att köra förbi ett vägarbete i hög hastighet är att riskera en annan människas liv och det måste få konsekvenser. Ingen ska behöva dö på jobbet, fortsätter Karlsson.

Det är inte bara den ökade oron bland vägarbetarna som skickar varningssignaler. Även de faktiska incidenterna ökar dramatiskt. För tio år sedan var det 31 procent av vägarbetarna som under det senaste året varit med om någon incident på sin arbetsplats. I år har denna siffra stigit till hela 59 procent, med andra ord en fördubbling.

Pressade priser minskar säkerheten vid vägarbeten

– Vi måste få till en ordentlig förändring i allmänhetens beteende i trafiken, säger Valle Karlsson.

– Vi ser också hur entreprenörer konkurrerar med priset för att vinna upphandlingar på vägprojekt. När alla kostnader ska pressas riskerar också säkerheten att få stå tillbaka. Vad är egentligen priset på en människas liv? Säkerheten får aldrig vara det som får stå tillbaka när kostnaderna ska hållas nere, fortsätter Karlsson.

Några av Sekos krav är:

  • Kraftig höjning av fortkörningsböter och mer hastighetsbevakning vid vägarbeten.
  • Arbetsmiljön för vägarbetare får aldrig vara en parameter att skära ned på för att vinna en upphandling.
  • Arbetsmiljöverket och väghållarna måste bli bättre på att genomföra inspektioner på vägarbetsplatser.
  • Minska antalet entreprenörsled till maximalt två för att öka möjligheten att utkräva ansvar.
  • "Arbete på väg" bör bli en ny del av teorin för att få körkort.

#arbetsmiljö / #säkerhet / #vägar

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.