– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
Foto: Ulf Lodin
Svevia går i täten för användning av tillfälliga vägmarkeringar i skum för ökad säkerhet vid vägarbeten. I juni testades skum-markeringarna vid ett vägarbete utanför Uppsala.
Dokument
Syftet med de tillfälliga vägmarkeringarna i skum är att tidigare ge trafikanterna signal om att de ska byta körfält och förhindra att de kör in i vägarbetet.
– Det är en farlig arbetsplats ute på vägen. Enligt branschen kör en bilist in i en TMA-bil en gång i veckan, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.
En TMA-bil är en lastbil med en stor krockkudde som fälls ner i samband med vägarbeten för att skydda både vägarbetare från att bli påkörda och bilister från att bli allvarligt skadade när de kör in i lastbilen.
LÄS OCKSÅ:
– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert.
Metoden att lägga ut tillfälliga markeringar i skum har tidigare använts vid målning av vägmarkering. Att lägga ut skum för att uppmana trafikanter att byta körfält innan ett vägarbete, har inte testats tidigare.
– Det var ett mycket intressant test med utlagda skumkoner i vägbanan. Det syntes tydligt att de hade en positiv effekt på arbetsmiljön, säger Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör, Arbetsmiljöverket.
Fakta vägmarkeringar i skum
#arbetsmiljö/ #teknik / #säkerhet