– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.

Foto: Ulf Lodin

Vägmarkeringar med skum för ökad säkerhet vid vägarbete

Svevia går i täten för användning av tillfälliga vägmarkeringar i skum för ökad säkerhet vid vägarbeten. I juni testades skum-markeringarna vid ett vägarbete utanför Uppsala.

Dokument

Syftet med de tillfälliga vägmarkeringarna i skum är att tidigare ge trafikanterna signal om att de ska byta körfält och förhindra att de kör in i vägarbetet.

– Det är en farlig arbetsplats ute på vägen. Enligt branschen kör en bilist in i en TMA-bil en gång i veckan, säger Jan Salkert, arbetsmiljöchef på Svevia.

En TMA-bil är en lastbil med en stor krockkudde som fälls ner i samband med vägarbeten för att skydda både vägarbetare från att bli påkörda och bilister från att bli allvarligt skadade när de kör in i lastbilen.

– Testerna med de tillfälliga skum-markeringarna har gett goda resultat. Fler byter fil i god tid och vi har bara fått positiva reaktioner från såväl vägarbetare, bransch, och trafikanter, säger Jan Salkert.

Metoden att lägga ut tillfälliga markeringar i skum har tidigare använts vid målning av vägmarkering. Att lägga ut skum för att uppmana trafikanter att byta körfält innan ett vägarbete, har inte testats tidigare.

– Det var ett mycket intressant test med utlagda skumkoner i vägbanan. Det syntes tydligt att de hade en positiv effekt på arbetsmiljön, säger Mikael Roos, arbetsmiljöinspektör, Arbetsmiljöverket.

Fakta vägmarkeringar i skum

  • Metoden används med fördel vid tillfälliga arbeten med korta stopp som till exempel bortforsling av vilt, uppsättning av skylt, lagning av räcke.
  • Läggs ut av TMA-bil som har en skumläggare monterad.
  • Placeras direkt på vägen i runda klickar med cirka 4 meters mellan rum.
  • Skum-markeringarna läggs först ut i anslutning till den befintliga linjemarkeringen vid vägkanten och viker sedan av ut i vägbanan ett par hundra meter före det planerade stoppet.
  • Syftet är att uppmärksamma bilister att byta körfält.
  • Ligger kvar på vägbanan i cirka 30 minuter.
  • Skapar inte en mer hal vägbana än vad vanligt vatten gör.
  • Testerna visar hittills att skum-markeringar i kombination med en TMA bil med lysande hänvisningspil gör bilisterna mer uppmärksamma på att byta körfält.

#arbetsmiljö/ #teknik / #säkerhet

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER