Klaffbron vid Mälaren, Kvicksund, behöver repareras. Under sommaren stängs den av helt under fyra veckor.

Foto: Henrik Tranberg

Utmanande reparation av klaffbro

Den öppningsbara bron över Mälaren, på riksväg 56, mellan Västerås och Eskilstuna behöver repareras. En stor utmaning är att få logistiken att flyta på för både bilar, båtar, tåg samt gång- och cykeltrafikanter.

Uppdrag

Uppdraget omfattar broreparationer, utbyte till nya delar samt, ommålning och förbättringar.

Sedan starten har kantbalkar och övergångskonstruktionen bytts ut, huvudbalkarna i de 17 meter höga kassunerna har reparerats och stålkonstruktionen på dom öppningsbara delarna målats.

Bron trafikeras av i snitt 12 000 fordon per dygn, därtill kommer gång- och cykeltrafikanter. En gång i halvtimmen passerar ett tåg på järnvägen. Däremellan kan den också öppnas för småbåtstrafik och större fartyg. Varje gång bron öppnas måste allt arbete som sker innanför bommarna eller inne i kassunerna avbrytas. Säkerheten för reparatörer och trafikanter går alltid först.

– Det är en logistisk utmaning men också ett tekniskt roligt uppdrag att leda. Det här är inget dussinuppdrag utan verkligen unikt på många sätt, säger Henrik Tranberg, projektchef, Svevia.

Under sommaren kommer bron att stängas av helt under fyra veckor. Biltrafiken dirigeras om och gång- och cykeltrafikanter ska fraktas över med en mindre färja. Stora flytbryggor och anslutande vägar är byggda för ändamålet. Allmänheten är informerad och det sitter redan stora skyltar uppe inför den planerade avstängningen.

Projektet som är värt cirka 20 miljoner kronor utförs på uppdrag av Trafikverket. Det startade i maj 2016 och ska vara klart i november 2017.

#bro / #underhåll / #trafikverket

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER