Halka ligger bakom var femte singelolycka där cyklister skadas allvarligt.

Foto: Schutterstock

Dubbdäck på cykel ovanligt trots hög olycksrisk

Fler än var tredje fortsätter att cykla under vinterhalvåret, i synnerhet i landets södra delar. Samtidigt hör byte till vinterdäck på cykeln fortsatt till ovanligheterna, trots att is och snöhalka pekats ut som bakomliggande orsak till var femte singelolycka där cyklisten skadats allvarligt.

Spaning

2018-12-03

När vintern kommer tänker många att det är dags att ställa undan cykeln för säsongen – men långt ifrån alla. Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If genomfört så fortsätter 35 procent av 3518 tillfrågade personer att cykla på vintern, och på många platser i landets södra delar är siffran betydligt högre än så.

I Skåne, Halland och Kronoberg uppger mer än varannan att de cyklar under vinterhalvåret. Det kan exempelvis jämföras med Stockholm, som hittas nära listans botten, där endast 23 procent trampar sig igenom vintern på två hjul.

– Cykeln har ett rykte om sig att vara ett sommarfordon. Men så behöver det inte vara, det funkar utmärkt att cykla även på vintern. Men det kan i så fall vara klokt att se efter sin cykel lite noggrannare så att man har fungerande reflexer och lampor för vintermörkret och däck som klarar halare vägar, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.

Mätt i antal sker betydligt färre cyklistskador på vintern jämfört med sommaren. Samtidigt har Statens väg- och transportforskningsinstitut pekat ut halt väglag och halka som den vanligaste orsaken bakom singelolyckor på cykel generellt, baserat på analyser gjorda på olycksdata från STRADA. Ungefär var tredje olycka inträffar på grund av halt underlag, konstaterar VTI, och allra vanligast är just is och snöhalka som uppges ligga bakom var femte allvarligt skada bland singelolyckorna.

Det bästa sättet att minska just den risken, ur cyklistsynpunkt, är dubbdäck. Även om cykelgrossister under de senaste åren vittnat om att försäljningen av dubbdäck ökat är det fortfarande mindre än en av fem cyklister (18 procent) som säger sig byta till dubbdäck vintertid, enligt Ifs undersökning.

– På torr snö funkar sommardäcken fortsatt ganska bra, men när det råder ishalka måste man helt enkelt ha dubbar för att få fäste i svängarna. Med det väder som vi har just nu på många ställen i mellersta Sverige, där temperaturen är låg utan att någon snö fallit, känns det särskilt viktigt, fortsätter Irene Isaksson-Hellman.

Hon lyfter även väghållarnas ansvar för effektiv snöröjning och halkbekämpning som mycket viktiga åtgärder för att minska allvarliga skador på cykel så här års.

Vintercykling

Dubbdäck: Gör som bilisterna. Byt till däck med dubbar för bättre grepp.

Mindre luft: Släpp vid behov ut lite luft ur däcken för att få bättre fäste.

Kolla bromsarna: Det ska göras regelbundet och något oftare under vintern, både hand- och fotbroms. Byt ut bromsklossarna om det finns behov.

Synlighet: Fungerande lyktor är självklart. Rengör bak- och framlampan samt reflexytor regelbundet. Med reflexväst på dig själv syns du ännu bättre.

Vid kyla: Klä dig varmt. Det är mer bekvämt att cykla om inte kläderna är alltför klumpiga. Ett varmt underställ och praktiska skalkläder rekommenderas. Vill du ha kjol eller kostym på jobbet - ta med den i cykelväskan och planera din tid så du hinner byta om.

#Trafik / #säkerhet

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa cookies. Läs mer om hur du kan hantera cookies.