De flesta väglinjer är vita, men till­fälliga vägmarkeringar målas ibland gula. Vägmarkeringar med andra former, till exempel övergångsställen, bokstäver och diverse symboler, målas för hand.

Foto: Patrick Trägårdh

Vägmålning pågår

Åtta timmars arbetsdag? Glöm det. Regelbundet familjeliv och inrutade fritidssysslor likaså. Men friheten i jobbet och långa ledighetsperioder gör att Thomas Sellner och Anders Vestring trivs med att vara vägmålare.

Uppdrag

Asfalten är lappad och lagad, mittlinjerna på vägbanan framför oss slitna och grå. Men i backspegeln lyser de skinande vita. Vi rör oss i sex kilometers hastighet längs E14 i trakten av avfarten till Ånge, och på vägen utanför förarhytten fylls mittlinjen på med vit färg. Thomas Sellner sitter vid ratten och håller koll framåt, på målningen nere på vägen och, via både backspegel och kamerabild, på bakomvarande trafik.

Längst bak på lastbilen finns stora orangea varningslampor och en skylt: Målning. För säkerhets skull finns också ett TMA-skydd. Ett påkörningsskydd som när olyckan är framme fångar upp det påkörande fordonet och mildrar effekten av kollisionen.

Thomas Sellner och Anders Vestring har varit med om flera tillbud, men haft turen att slippa uppleva någon riktigt allvarlig olycka. Däremot är de vana vid dumdristiga omkörningar, ilskna tutanden, långfingerspekanden och andra irritationsyttringar. Så vana att de inte längre reagerar på dem.

–Men visst märks det att det blivit ett högre tempo i trafiken. Yrkesförarna är nästan värst, de har ju sån press på sig numera, säger Thomas Sellner. Han konstaterar att detta är ett av skälen till att han och Anders Vestring, liksom de flesta kollegor, föredrar att jobba nattetid.

Men nu är det ljusan dag. Thomas Sellner och Anders Vestring har sovit på hotell i Sundsvall och börjat dagen med att hämta ett gäng vita plastsäckar med färgpulver och glaspärlor från ett lager i Timrå. Sedan har de kört några mil västerut längs E14, ställt sig i en parkeringsficka, klättrat upp på lastbilsflaket och slagit i gång maskinerna som driver smältgrytan och produktionsgrytan där uppe: stora metallcisterner som rymmer vardera två ton. På flaket finns också en kross för de glaspärlor som ska spridas ut ovanpå de vita väglinjerna, för reflektionens skull.

Ordlöst samarbete följer – ett resultat av maskinbullret här uppe, men också av att de två arbetat ihop i flera år och utvecklat en rutin. Anders Vestring hakar fast en färgpulversäck på en kran och styr den fram till öppningen på den främre grytan. Thomas Sellner knyter upp säcken undertill innan den sänks ner och töms på sitt innehåll. I grytan smälts pulvret till flytande färg, som rinner över till produktionsgrytan, där en roterande arm och 200 graders värme håller den fortsatt flytande. Rök mättad med dovfrän lukt av varm metall blandas med lastbilens dieselångor.

–Det är väl den röken som dödat alla baciller, säger Thomas Sellner med ett leende och berättar att han inte varit sjukskriven en enda gång på 33 år.

Visst har han varit lite krasslig ibland. Men med ett arbete som detta, då man oftast befinner sig långt hemifrån, är beroende av att jobba två och två och arbetar i långa pass är det helt enkelt svårt att stanna hemma från jobbet, tycker han och Anders Vestring. Istället försöker de avlasta varandra så mycket som möjligt sådana gånger.

Också Anders Vestring har varit vägmålare i många år. Han och Thomas Sellner började jobba tillsammans då de rekryterades till Svevia från ett annat företag för tre år sedan. Han bor i Gävle, medan Thomas Sellner kommer från Falun. Båda har familj, men något klassiskt vardagsliv med dagliga frukostar, dagishämtningar och så vidare har de inte kunnat ha. Å andra sidan är de väldigt närvarande fäder under vintermånaderna.

De flesta vägmålare i Sverige är numera året-runt-anställda, men mellan november-december och marsapril-maj (beroende på var i landet man befinner sig) går det inte att måla vägbanor. Därför är arbetspassen desto intensivare under resten av året, så att det går att jobba in den långa vinterledigheten. Anders Vestring och Thomas Sellner arbetar oftast söndag natt till torsdag natt. Och då handlar det ofta om sjuttontimmarspass.

–Det är klart det känns, särskilt första passet efter man varit ledig, säger Thomas Sellner.

Ändå skulle varken han eller Anders Vestring vilja ha det på något annat sätt. De värderar friheten i arbetet för mycket – att själv rå över sin arbetstid och att ha långa sammanhängande ledigheter på vintern.

–Första åren var det väl lite trist, när kompisar ringde och ville ha med en på olika saker, men nu är man van, säger Thomas Sellner.

Att under arbetsveckorna inte från dag till dag veta var de ska arbeta (”man kan vara i Hudiksvall ena dagen och skickas till Kiruna nästa”) har de två också vant sig vid.

Och i stort har arbetsvillkoren bara blivit bättre under årens lopp, tycker de. Säkerheten är större, flera tunga arbetsmoment har ersatts av maskiner och de är anställda året runt istället för att bli arbetslösa varje höst.

–Och numera får vi ju sova på hotell.

De få timmar de sover, alltså.

Mer om vägmålning

Vägmålning: Är egentligen en lite slarvig term. Ska man vara noga heter det extrudering, eftersom färgen trycks ut genom ett munstycke i just den bredd, 15 eller 30 centimeter, som väglinjen ska vara.

Utseende och funktion: Vägmarkeringarna skiljer sig till utseende och funktion. De kan till exempel vara en mittlinje, kantlinje, varningslinje eller heldragen linje.

Målningsförfarande: På många vägar räcker det med vanliga linjer i heltäckande färg, men på Europavägar ska linjerna vara profilerade, vilket innebär att de består av en massa små rundlar intill varandra. De flesta väglinjer är vita, men till­fälliga vägmarkeringar målas ibland gula. Vägmarkeringar med andra former, till exempel övergångs-ställen, bokstäver och diverse symboler, målas för hand.

Ställs in från hytten: Bredden, liksom färgens tjocklek med mera, ställs in via en datorskärm i lastbilshytten. På den ställer man också in maskinen så att linjerna hamnar på rätt ställe.

#vägar / #underhåll / #Trafik

Ja tack! Jag vill gärna ha I Perspektivs nyhetsbrev sex gånger per år.

LIKNANDE ARTIKLAR

+ VISA FLER

Tipsa oss! Har du ett spännande projekt på gång? Hör av dig!

+ VISA FLER